سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تفاوت رام چین و گلوبال گوشی های موبایل چیست؟

اگر به دنبال خرید یک اسمارتفون تولید شده توسط برند های چینی مثل هوآوی، شیائومی، میزو و خیلی باشید، بدون تردید اصطلاح رام چین و رام گلوبال یا حتی پک چین و پک گلوبال را شنیده‌اید! اما منظور از این اصطلاحات چیست؟ اصلا تفاوت رام چین و گلوبال گوشی های موبایل در چه چیزی خلاصه می‌شود و خرید کدامیک از این دو انتخاب بهتری خواهد بود؟ در ادامه می‌خواهیم به طور جامع در مورد این مسئله با شما عزیزان صحبت کنیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

منظور از رام چین و رام گلوبال چیست؟

قبل از اینکه در رابطه با تفاوت رام چین و گلوبال صحبت کنیم بهتر است منظور شرکت های سازنده گوشی و همچنین فروشندگان موبایل از دو اصطلاح نام برده شده را به طور شفاف و دقیق برایتان شرح دهیم. گوشی های چینی عموما در دو نسخه مختلف و با هدف عرضه در بازارهای داخلی و خارجی تولید و روانه بازار می‌شوند. به نسخه مخصوص بازار داخلی این گوشی ها اصطلاحا پک یا رام چین گفته می‌شود و به نسخه‌ای از آن ها که برای عرضه در بازارهای جهانی در نظر گرفته شده، اصطلاحا پک یا رام گلوبال گفته خواهد شد. از آنجایی که امکان وارد کردن نسخه های مخصوص بازار چین گوشی های برندهایی مثل شیائومی، هوآوی و غیره به داخل کشور وجود دارد، عموما این نوع اسمارتفون در دو پک مذکور عرضه می‌شوند.

اما این مسئله می‌تواند سوالات زیادی را در ذهن کاربران ایجاد کند! اولین و مهمترین سوالی که به وجود می‌آید مربوط به تفاوت رام چین و گلوبال می‌شود! چه تفاوتی در ساختار، عملکرد و جزئیات یک گوشی با پک گلوبال و نسخه رام چین آن وجود دارد؟ سوال بعدی این است که چرا این دو پک در اغلب مواقع قیمت متفاوتی دارند و نسخه رام چین گوشی ها ارزان تر از نسخه رام گلوبال است؟ سوال بعدی مربوط به کارایی و استفاده از گوشی می‌شود! آیا رام چین از زبان فارسی و انگلیسی پشتیبانی می‌کند؟ آیا امکان تغییر زبان این نسخه وجود دارد؟ چه محدودیت هایی در این نسخه ارائه خواهد شد و در نهایت آیا خرید رام گلوبال توصیه می‌شود یا رام چین گزینه بهتری است؟ در ادامه به تمام این سوالات پاسخ می‌دهیم.

 

تفاوت رام چین و گلوبال

 

تفاوت رام چین و گلوبال گوشی ها

مهمترین سوالی که باید به آن پاسخ داده شود مربوط به تفاوت هایی خواهد بود که مابین دو نسخه گلوبال و چین گوشی های موبایل وجود دارد. اصلی ترین و مهمترین تفاوت هایی که مابین دو نسخه پک گلوبال و پک چین اسمارتفون ها وجود دارند به شرحی هستند که در بخش زیر عنوان کرده‌ایم:

  • قیمت: عموما قیمت رام چین گوشی ها در مقایسه با رام جهانی پایین تر است، چون در کشور چین گوشی های مقرون به صرفه به شدت مورد استقبال قرار می‌گیرند و شرکت های چینی تولید کننده موبایل همیشه سعی دارند با کمترین قیمت ممکن، گوشی های خود را در داخل کشور عرضه کنند. به همین جهت عموما قیمت پک چین گوشی ها از پک گلوبال پایین تر است. قیمت را می‌توان مهمترین تفاوت رام چین و گلوبال گوشی های موبایل دانست.
  • سخت افزار: این مسئله همیشه برقرار نیست و احتمال دارد گوشی اینطور باشد و گوشی دیگری هم شرایط متفاوتی ارائه کند! اما در اغلب مواقع تفاوت های سخت افزاری ریزی مابین نسخه ران چین و گلوبال گوشی ها دیده می‌شود. شاید تصور کنید چون نسخه رام چین ارزان تر است، احتمالا سخت افزار ضیف تری دارد! اما در واقع اینطور نیست و شرایط کاملا برعکس برقرار بوده و سخت افزار پک چین اسمارتفون ها (به ویژه رم و حافظه داخلی) عموما ظرفیت بیشتری در مقایسه با پک گلوبال دارد.
  • سرویس های گوگل: برخی از سرویس های گوگل از قبیل گوگل پلی استور (Google Play Store) در رام چین گوشی ها وجود ندارند و استور های اختصاصی چینی بدین منظور ارائه شده‌اند! بنابراین اگر نسخه رام چین یک گوشی را بخرید به گوگل پلی استور دسترسی نخواهید داشت. البته به راحتی می‌توان اینگونه مشکلات را با استفاده از مراجع و منابع دیگر برای دانلود اپلیکیشن ها رفع کرد و حتی می‌توان از ابزارهایی مثل Google Installer هم بدین منظور کمک گرفت.

 

تفاوت رام چین و گلوبال

 

  • زبان گوشی: یکی دیگر از مهمترین تفاوت هایی که مابین پک گلوبال و چین گوشی های موبایل وجود دارد مربوط به زبان می‌شود. رام چین از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین شما در بهترین حالت ممکن می‌توانید منو های آن را در حالت انگلیسی قرار دهید و یک کیبورد ثانویه روی آن نصب کنید که از زبان فارسی پشتیبانی به عمل آورد چون کیبورد اصلی رام چین گوشی ها هم زبان فارسی را ارائه نمی‌کند. اما پک گلوبال گوشی های چینی زبان فارسی را به طور پیش فرض ارائه خواهد کرد و از این نظر هیچ مشکلی ندارد.
  • اپلیکیشن های پیش فرض: در اپلیکیشن های پیش فرضی که روی گوشی موبایل ثبت هستند هم تفاوت هایی مابین پک گلوبال و چین وجود دارد. پک گلوبال شامل اپلیکیشن های پیش فرض گوگل می‌شود. برنامه های پیش فرض چینی و لوکال مربوط به این کشور را ندارد اما نسخه رام چین گوشی ها می‌توانند شامل اپلیکیشن های خاص و اختصاصی محلی کشور چین باشند و خیلی از اپلیکیشن های پیش فرض گوگل هم روی آن ها نصب نخواهند بود.

بنابراین از این پس به خوبی تفاوت رام چین و گلوبال گوشی های موبایل را می‌دانید و اگر کسی از شما در رابطه با تفاوت این دو نوع پک یا رام پرسید، خیلی راحت و سریع می‌توانید پاسخ وی را ارائه کنید. پک گلوبال گوشی های موبایل برای استفاده در سراسر دنیا و توسط کاربران همه کشورها بهینه شده اما پک چین مخصوص کاربران چینی است و قیمت کمتری در مقایسه با پک گلوبال دارد اما خب ویژگی های منفی هم در آن دیده می‌شود که برخی از اصلی ترین آن ها را در بخش فوق مورد اشاره قرار دادیم.

 

آیا امکان تغییر رام چین به گلوبال وجود دارد؟

همانطور که می‌دانید گوشی های اندرویدی امکان شخصی سازی زیادی را ارائه می‌کنند و امکان نصب رام روی آن ها یکی از این ویژگی های جالب است. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله "راهنمای جامع فلش کردن گوشی های هوآوی، سامسونگ و غیره" به طور جامع و مرحله به مرحله نحوه فلش کردن رام روی گوشی های اندرویدی را برایتان شرح داده بویدم. حال شاید این سوال در ذهنتان به وجود آید که آیا امکان فلش کردن رام گلوبال یک گوشی روی نسخه بهره‌مند از رام چین آن وجود دارد؟

خوشبختانه پاسخ مثبت است! یعنی اگر شما با نحوه فلش کردن رام روی گوشی های موبایل اندرویدی آشنا باشید و رام گلوبال مناسب برای گوشی خودتان را دانلود کنید، قادر خواهید بود که خیلی راحت آن را بر روی گوشی فلش کرده و عملا نسخه گلوبال موبایل خویش را با قیمتی پایین تر خریداری کنید! اما فراموش نکنید که فلش کردن رام روی گوشی های اندرویدی کار خیلی ساده‌ای نیست و نیاز به دقت و تجربه دارد و از نظر خیلی افراد دردسرهای انجام این کار به قدری زیادی است که ترجیح داده می‌شود از همان ابتدای کار نسخه مجهز به رام گلوبال گوشی تهیه شود. اما اگر یک کاربر حرفه‌ای هستید شاید بتوانید از پس فلش کردن گوشی و نصب رام گلوبال بر روی آن برآیید و در هزینه های خود صرفه جویی داشته باشید.

 

تفاوت رام چین و گلوبال

 

خرید پک گلوبال بهتر است یا پک چین؟

حالا که تفاوت رام چین و گلوبال را به خوبی می‌‌شناسید شخصا می‌توانید تصمیم گیری کنید که خرید کدامیک از آن ها انتخاب بهتری برای شماست.اگر یک کاربر معمولی هستید و به دنبال دردسر نمی‌گردید و می‌خواهید از گوشی بدون مشکل استفاده کنید یا فارسی بودن زبان و منو های آن برایتان خیلی اهمیت دارد، پک گلوبال را انتخاب کنید و تا حد امکان از خرید نسخه مجهز به رام چین گوشی های خودداری نمایید چون تفاوت های دو نسخه از رام گوشی به گونه‌ای خواهد بود که می‌تواند برایتان مشکل ساز شود.

اما اگر یک کاربر حرفه‌ای هستید و با نحوه فلش کردن رام های مختلف روی گوشی های موبایل آشنایی دارید یا انگلیسی بودن زبان گوشی برایتان اهمیتی ندارد و مشکلی ایجاد نمی‌کند و با نحوه کار کردن با Google Installer هم آشنا هستید، مشکلی با نسخه رام چینی گوشی نخواهید داشت و می‌توانید با خرید نسخه مجهز به رام چین گوشی مورد نظرتان در هزینه های خویش صرفه جویی داشته باشید. اما در مجموع ما توصیه داریم همیشه خرید پک گلوبال گوشی های چینی را به پک چین ترجیح دهید و یک خرید بدون دردسر داشته باشید.

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی تفاوت رام چین و گلوبال گوشی های موبایل پرداختیم و مشخص کردیم که پک گلوبال یا جهانی گوشی های چینی با پک اختصاصی این محصولات که در بازار چین عرضه شده چه تفاوتی دارد. با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم مشخص است که خرید نسخه جهانی یا همان پک گلوبال اسمارتفون های چینی گزینه خرید بهتری خواهد بود، مگر اینکه شما یک کاربر حرفه‌ای باشید و بتوانید شخصا رام گلوبال گوشی را روی آن فلش کنید که در این حالت خرید نسخه رام چین می‌تواند برایتان منجر به صرفه جویی در هزینه ها و دستیابی به سخت افزار قدرتمندتر شود. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.