سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقد و بررسی مادربرد ایسوس ROG Strix Z590-E Gaming WiFi

?

مادربرد ایسوس ROG Strix Z590-E Gaming WiFi با پشتیبانی از پردازنده نسل یازدهم اینتل، 3 کارت گرافیک همزمان، تا 128 گیگابایت رم و پتانسیل اورکلاک عالی یکی از بهترین گزینه‌ها برای گیمرها، گرافیست‌ها و تولیدکنندگان محتوا است.

مادربردهای ایسوس در سه رده اصلی روانه بازار می‌شوند و هر کدام گروه خاصی از کاربران را هدف گرفته‌اند. این سه رده شامل مادربردهای TUF برای محصولات گرانقمیت و جان‌سخت، پرایم برای کابران عادی و ROG برای گیمرها می‌شود.

مادربرد ایسوس Z590-E Gaming WiFi از جدیدترین محصولات این شرکت در سری ROG Strix است و همانطور که از نامش برمی‌آید با تمرکز بر گیمینگ و استریم طراحی شده است.

مهمترین مزیت این مادربرد نسبت به مدل قبل Z490-E برخوردار بودن از چیپست Z590 اینتل و پشتیبانی از پردازنده‌های قدرتمند نسل یازدهم راکت لیک اینتل است. ایسوس با استفاده از این چیپست امکان نصب 128 گیگابایت رم را فراهم کرده و مادربرد را به فناوری‌های جدید از جمله Wi-Fi 6E و PCIe 4.0 M.2 مجهز کرده است تا سرعت بالای انتقال داده‌ها را تضمین کند.

دیگر ویژگی‌های شاخص این مادربرد شامل سیستم دفع حرارت قدرتمند، مجموعه کاملی از درگاه‌های ورودی و خروجی، حذف نویز مبتنی بر هوش مصنوعی دو طرفه و طراحی چشم نواز می‌شود. در نقد و بررسی مادربرد ایسوس Strix Z590-E Gaming ROG به بررسی قابلیت‌ها و مشخصاتی می‌پردازیم که این محصول را به گزینه‌ای ایده‌آل برای گیمرها، استریمرها و تولید کنندگان محتوا تبدیل کرده است.

 

نقد و بررسی مادربرد ایسوس ROG Strix Z590-E Gaming : طراحی و مشخصات ظاهری

 

طراحی مادربرد گیمینگ ایسوس ترکیب جذابی از PCB شش لایه مشکی مات و هیت سینک‌های آلومینیومی برش خورده است. مثل سری قبل خبری از تم قرمز و مشکی نیست و در عوض از طیف رنگی گرادیان استفاده شده است. نورپردازی روی قطعات به شکل قطری ترسیم شده و پوشش‌ پنل IO و هیت سینک‌های اسلات M.2 و چپیست را در برمی‌گیرد.

روی حفاظ پنل ورودی و خروجی لوگوی ROG به شکلی بزرگ حک شده و پایین‌تر از آن عبارت ROG Strix Gaming را به صورت مورب می‌بینیم. ایسوس برای نورپردازی هیت سینک M.2 به درج عبارت Strix به صورت تایپوگرافی بسنده کرده اما نورپردازی روی هیت سینک تراشه کمی شلوغ‌تر است و شامل بخشی از لوگوی ROG می‌شود. تمامی نورپردازی‌ها با فناوری AURA Sync ایسوس سازگار هستند و با کمک نرم افزار ویژه این شرکت می‌توانید نحوه نورپردازی را بر اساس نیاز خود شخصی سازی کنید.

 

و بررسی مادربرد ایسوس Strix Z590-E Gaming ROG ?

 

هیت‌‌سینک مدار رگولاتور ولتاژ برخلاف مدل‌های قبل شامل دو بلاک مجزا است که با یک لوله انتقال حرارت به هم متصل شده‌اند. در طراحی جدید هیت‌سینک VRM تا کاور پنل پشتی کشیده شده است.

هیت‌سینک از نظر ابعاد 1.6 برابر حجیم‌تر شده و بریدگی‌های روی آن هم به اندازه کافی بزرگ است که اجازه جریان یافتن هوا را بدهد. نتیجه این طراحی این است که مدار رگولاتور ولتاژ در حالت غیر اورکلاک، گرمای ناچیزی تولید می‌کند و هیت‌سینک‌ها با سطح تماس وسیع به راحتی این گرمای تولیدی را به خارج هدایت می‌کنند.

از نظر طراحی مهمترین بهبود نسبت به نسل قبل، جداسازی هیت‌سینک‌های M.2 و چیپست است و حالا کاربران ناچار نیستند برای دسترسی به اسلات M.2 SSD هیت سینک روی چیپست را هم بردارند. در قسمت پشتی هم مثل همیشه انبوهی از اتصالات کامپونتت را شاهدیم که در مرکز آنها لوگوی ROG خودنمایی می‌کند.

فرم فاکتور مادربرد  ROG Strix Z590-E Gaming از نوع ATX است و ابعادی معادل 305 در 244 میلی‌متری دارد. با توجه به این ابعاد اگر قصد انتخاب مادربرد  ROG Strix Z590-E Gaming را دارید باید در فکر خرید کیس با سایز مناسب باشید که از نظر اندازه و گردش هوا با آن سازگاری داشته باشد.

 

نقد و بررسی مادربرد ایسوس ROG Strix Z590-E Gaming : اسلات‌های ورودی

 

یکی از مهمترین پارامترها در تعیین کارایی مادربرد تعداد و نوع اسلات‌های ورودی است و مادربرد گیمینگ ایسوس از این نظر در بالاترین سطح قرار دارد. در این مدل شاهد 4 اسلات رم هستیم که هر کدام حداکثر تا 32 گیگابایت حافظه رم را پشتیبانی می‌کنند و بنابراین مجموع رم قابل استفاده در مادربرد ایسوس ROG STRIX Z590-E به عدد قابل توجه 128 گیگابایت می‌رسد که برای گیمرها و گرافیست‌ها فوق العاده است.

 

و بررسی مادربرد ایسوس Strix Z590-E Gaming ROG ?

 

پیکربندی این اسلات‌ها به صورت 2 کاناله است و در سرعت‌های استاندارد 2133 تا 3200 مگاهرتز کار می‌کنند اما مهمترین مزیت آنها امکان اورکلاک تا عدد محشر 5333 مگاهرتز از طریق فعال‌سازی پروفایل XMP است. فناوری اختصاصی اینتل XMP به کاربر اجازه می‌دهد فرکانس حافظه رم را بر اساس نیاز و اولویت‌های خود تا حداکثر میزان ممکن بالا برده و به سرعت بالاتری دست پیدا کند.

نکته مهم این است که در برخی مادربردهای دیگر ممکن است امکان دستیابی به این فرکانس تنها در یکی از اسلات‌ها وجود داشته باشد اما این مادربرد دستیابی به فرکانس 5333 مگاهرتزی را در هر 4 اسلات میسر می‌کند.

در بخش میانی مادربرد گیمینگ ایسوس، 3 اسلات PCIe X16 پیاده شده که برای گرافیست‌ها و گیمرها اهمیت بسیار زیادی دارد. 2 اسلات بالایی از رابط کاربری PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کنند و با دریافت مستقیم پهنای ‌باند خود از پردازنده، توانایی ارائه سرعت به ترتیب X16 و X8 را دارند.

این 2 درگاه به لطف فناوری سیف‌اسلات ایسوس دارای لایه های فلزی اضافه در کناره‌ها و لحیم کاری اضافی در پشت هستند. استفاده از این حفاظ‌ها در کنار یک پین اضافه باعث می‌شود که کارت گرافیک در اسلات محکم شده و دچار تکان‌های ناخواسته نشود.

 

و بررسی مادربرد ایسوس Strix Z590-E Gaming ROG ?

 

اسلات سوم که پایین‌تر قرار گرفته با PCIe نسل 3.0 سازگار است اما پهنای باندش را از چیپست Z590 دریافت می کند و پهنای باند x4 را در اختیارتان می‌گذارد. این اسلات از سیف‌اسلات نوع کور برخوردار است که همچنان پین اضافه و لحیم‌کاری بیشتر را دارد اما فاقد حفاظ‌های بالا و پایین است.

یکی از ویژگی‌های مهم در بررسی مادربرد ایسوس ROG STRIX Z590-E پشتیبانی از SLI انویدیا دو طرفه است که امکان استفاده از 3 کارت گرافیک همزمان را به شما می‌دهد. این ویژگی برای آن دسته از کاربران اهمیت دارد که با استفاده از چند کارت گرافیک قصد دستیابی به حداکثر قدرت پردازشی را دارند. همچنین این ویژگی به شما اجازه می‌دهد به جای هزینه زیاد برای خرید یک کارت گرافیک پرچمدار، از کارت‌های میان رده فعلی خود حداکثر استفاده را ببرید.

پهنای باند این اسلات‌ها در صورت استفاده از یک کارت گرافیک X16، برای دو کارت X8/X8 و با استفاده همزمان از هر 3 اسلات X8/X4/X4 خواهد بود.

اسلات‌های ذخیره‌سازی هم در نیمه پایینی مادربرد ایسوس قرار گرفته‌اند که شامل 4 اسلات M.2 می‌شود. در صورت استفاده از پردازنده نسل یازدهم اینتل دو اسلات بالایی از PCIe نسل 4.0 و دو اسلات پایینی از PCIe نسل 3 پشتیبانی می‌کنند. در صورتی که از پردازنده نسل 10 اینتل استفاده کنید به خاطر محدودیت در مسیرهای PCIe بالاترین اسلات از کار خواهد افتاد. بنابراین این اسلات تنها با پردازنده‌های راکت لیک اینتل قابل استفاده است.

3 اسلات‌ M.2 بالایی درایورهای PCIe M Key تا 110 میلی‌متر و اسلات چهارم حافظه‌های تا 80 میلی‌متر را پشتیبانی می‌کند. اسلات چهارم پهنای باندش را از چیپ Z590 دریافت می‌کند و تنها موردی است که از حافظه‌های SATA پشتیبانی می‌کند. به لطف این 4 اسلات با پهنای باند بالا می‌توانید سریع‌ترین حافظه‌های موجود در بازار را روی مادربرد گیمینگ ایسوس نصب کرده و حین اجرای جدیدترین بازی‌ها یا سنگین‌ترین برنامه‌های گرافیکی و رندرگیری از انتقال داده با حداکثر سرعت لذت ببرید.

دیگر پورت‌های ذخیره‌سازی در مادربرد گیمینگ ایسوس شامل 6 پورت ساتا با نرخ انتقال چشمگیر 6 گیگابایت در ثانیه می‌شود که دستتان را در استفاده از درایوهای ذخیره‌سازی و انتقال داده سریع و آسان باز می‌گذارد.

ادامه بررسی را از فروشگاه اینترنتی هدف بخوانید. 

?